Tachtig procent van de ondernemers heeft hun verkoop door de coronacrisis noodgedwongen naar het wereldwijde web verplaatst. Telt de offline winkel anno 2021 nog wel mee? Wie een gedegen marketingplan wil opstellen, doet er goed aan om eerst de trends en kansen onder de loep te nemen. Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de markt? En wat verwacht de klant van jouw winkel? Wij hebben 3 belangrijke marketingkansen voor retailers op een rij gezet.

1. Beleving

Beleving in je winkel

Door Corona zagen veel ondernemers het somber in: niemand zal meer naar de winkel gaan. Toch is er, met de komst van een vaccin, hoop voor winkeliers. Iets dat ´offline ondernemers´ hun klanten wel kunnen bieden, in tegenstelling tot webshops, is beleving. Waar vroeger prijs de grootste troef was is de strijd om de consument, zien we nu dat veel mensen een product graag eerst willen zien, voelen of proeven voordat ze overgaan tot aankoop. Als winkelier kun je hierop inspelen door klanten iets extra´s te bieden tijdens een winkelbezoek. Laat ze jouw producten zelf ervaren! 2 voorbeelden:

Demonstraties

Veel winkeliers zorgen voor ‘next level beleving’ met bijzondere events, waarbij bezoekers een demonstratie krijgen

Een aanbiedingen event

Beleving creëren kan ook in combinatie met een aanbieding. Black Friday is hier een goed voorbeeld van. Een kleine restyling in de winkel, hostess, muziek en kortingknallers! Op die manier moet een match ontstaan tussen de aanbieding en de beleving.

2. Ken je klant!

Marketingkansen voor retailers - ken je klant

De winkelervaring is een optelsom van alles wat jouw klant meemaakt. Zorg ervoor dat je weet wat er leeft onder jouw doelgroep. Op innovatief gebied, maar ook qua interessegebieden. Mensen willen informatie, uitleg en bovenal vriendelijk geholpen worden. Mensen op leeftijd zijn bijvoorbeeld vaak erg blij met ondersteuning op digitaal gebied. Sta niet alleen klanten te woord op het moment dat zij jou iets vragen, maar toon initiatief: vraag of je iets voor hen kunt betekenen en hoe zij de winkel ervaren. Natuurlijk zul je ook klachten krijgen, maar juist daar kun je iets mee. Als je een klachten goed weet op te lossen, dan worden dit op de lange termijn vaak je meest loyale klanten.

Leestip: Duurzaam ondernemen – groen zaken doen!

3. Omnichannel

Marketingkansen voor retailers - omnichannel

Omnichannel is de geëvolueerde broer van multichannel. Eenvoudig gezegd, betekent het dat alle marketingkanalen op elkaar zijn afgestemd: zowel online, als offline. De website, webshop, Google, de socials en de fysieke winkel. De uitstraling van de winkel moet dus worden overgebracht naar de online kanalen. Qua look & feel, maar ook als je in de winkel persoonlijke service aanbiedt, moet dit online worden doorgevoerd. 70% van de mensen die een winkel binnenstapt heeft zich vooraf al georiënteerd op de website. Als ze daar dezelfde artikelen tegenkomen als in de winkel, dan creëer je meer klanttevredenheid. Dankzij omnichannel is het van ondergeschikt belang welk kanaal de klant gebruikt. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Truc voor jou als retailer is om ze vanaf elke aanrijroute enthousiast te verwelkomen!