Heb je een nieuwe onderneming opgezet of wil je een bestaand merk beter op de kaart zetten? Online liggen kansen. Zeker nu ‘living online’ actueler is dan ooit biedt het web veel mogelijkheden om bezoekers naar je website, winkel of app te trekken. Online adverteren kan op verschillende kanalen. Op Google bijvoorbeeld en via social media. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Welke content scoort goed? En hoe is een goede advertentie opgebouwd? Alle ins & outs.

Online adverteren op Google

Online adverteren op Google

Adverteren op Google kan op verschillende manieren. De meeste mensen kennen de blauwgeletterde advertentieteksten boven de zoekresultaten wel, maar er zijn meer mogelijkheden. Zo kan online adverteren op de zoekmachine ook met een afbeelding, video, onder Google Shopping, als ‘alleen bellen advertentie’ en responsief. Dit laatste is een slimme advertentie die, afhankelijk van het kanaal waarop hij wordt getoond, wordt weergegeven als tekst of als afbeelding. YouTube is eigendom van Google en dus ook aangesloten als potentieel advertentiekanaal. Daarnaast kun je ervoor kiezen om te promoten via het Display Netwerk. Dit zijn partnerwebsites die op hun site ruimte hebben gereserveerd voor Google advertenties. Betalen doe je op basis van Cost Per Click (CPC) of Cost Per Mille (CPM). Het campagnebudget bepaal je zelf, online adverteren op Google kan al vanaf 1 euro per dag. Je betaalt nooit meer dan 30,4 x het dagbudget.

Online adverteren op social media

Online adverteren op social media

Ook adverteren op social media biedt kansen. Er zijn nog maar weinig mensen die niet actief zijn op één of meerdere kanalen. Grote kans dat jouw doelgroep hier ook te vinden is dus! Elk kanaal heeft zijn eigen USP. Zo is Facebook ideaal voor een combinatie van tekst en beeld. Jongeren zijn hier niet veel meer te vinden. Instagram legt de focus op beeld, je vindt er veel food & fashion lovers. LinkedIn is het zakelijke netwerk. Op social media kun je een budget per dag of per looptijd instellen en doordat dit soort sites álles van hun leden weten, kun je jouw doelgroep tot in de puntjes finetunen. 

Video first!

Nu we inmiddels allemaal overtuigd zijn van het ‘mobile first-principe’ – maar liefst 90% van de mensen die online gaat doet dit met zijn of haar smartphone – is het video first-tijdperk aangebroken. Uit onderzoek is gebleken dat mensen online een gemiddelde spanningsboog van 4 seconden hebben. Wil je als ondernemer scoren met online adverteren? Dan moet je meteen de aandacht grijpen! Video is hier uitermate geschikt voor. Hiermee maak je jouw product of dienst visueel voor je doelgroep en je kunt veel vertellen in een paar seconden. Een ander voordeel van video-advertenties is dat deze automatisch beginnen af te spelen als bezoekers er voorbij scrollen. 

Leestip: Smart verlichting thuis of op kantoor: “Google, licht aan!”

Hoe is een goede advertentie opgebouwd?

Een goede advertentie moet de doelgroep verleiden om door te klikken naar jouw landingspagina en hier over te gaan tot actie. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een sample aanvragen, een e-mailadres achterlaten, of een product aankopen. Om hier naartoe te werken, moet je advertentie de juiste opbouw hebben. Deze begint natuurlijk met goed beeldmateriaal, daarnaast zijn een goede kop, een duidelijke USP en een belofte essentieel. Zo’n belofte zie je vaak in de vorm van: ‘Gratis verzending vanaf €35,-’ of ‘Vandaag besteld, morgen in huis’. Wat maakt jouw bedrijf en service uniek? Vertel het aan je bezoekers!