Vroeger kon je jezelf als ondernemer onderscheiden met prijs, maar met de komst van pre-sales is er bijna altijd wel ergens uitverkoop. In onze online wereld is beleving de belangrijkste troef geworden voor bedrijven, oftewel: storytelling. Waarom kan de klant niet zonder jouw product? Wat maakt het uniek? Wat is het verhaal achter het merk? En hoe val je op in de massa? 5 tips voor unieke online promotie voor bedrijven.

#1 Online promotie voor bedrijven op TikTok

TikTok is het nieuwste en snelst groeiende sociale medium op dit moment. Waar het in eerste instantie vooral de jongeren waren die het platform omarmden, hebben de quarantainemaatregelen rondom Corona ervoor gezorgd dat ook steeds meer 25-plussers actief zijn op de dansapp. Bedrijven weten hun weg naar TikTok inmiddels ook te vinden. Zo zijn Bol.com, CoolBlue, Hema, Pathé en Albert Heijn actief op TikTok. Bij online promotie voor je bedrijf op social media is het wel belangrijk dat je het betreffende kanaal gebruikt waarvoor het is bedoeld. Op TikTok betekent dat: dansen, zingen en playbacken! Wil je een breed publiek aanspreken? Dan gebruik je de hashtags: #fy #fyp #foryou #foryoupage #vj #vjp #voorjou en #voorjoupagina. Hiermee wordt je content op de For You Page aan een breed publiek getoond.

#2 Een vlog format

Met een vlog geef je een kijkje achter de schermen bij jouw onderneming. Je vertelt een persoonlijk verhaal, geeft tips of neemt bezoekers mee naar een unieke locatie. Tip 2 voor online promotie voor bedrijven is daarom: een eigen vlog format. Zomaar lukraak video’s posten werkt namelijk niet. De kunst is om het persoonlijk te maken en hiermee potentiële kopers te informeren en enthousiasmeren voor jouw producten of diensten. Als bouwbedrijf kun je bijvoorbeeld handige klustips geven vanuit de werkplaats, als kapsalon deel je de nieuwste haartrends en als kledingwinkel show je jullie nieuwe collectie. Geef je vlog een vast gezicht en zorg voor een herkenbare stijl. Dit vlog dat Bouwmensen Deventer door Dikke Titels liet ontwikkelen bijvoorbeeld!

#3 Adverteren met video

Video is veruit het beste middel om te online te scoren. Het grote voordeel hiervan is dat je veel kwijt kunt in slechts een paar minuten en dat je jouw aanbod visueel maakt voor de klant. Uit onderzoek is gebleken dat video maar liefst 60.000 keer sneller door het brein wordt geabsorbeerd dan andere contentvormen en dat de kans 30 keer zo groot is dat mensen het liken en delen. Een ander voordeel van videoadvertenties is dat deze automatisch beginnen met afspelen, zodra er overheen wordt gescrold. Zo kun je de aandacht van je doelgroep meteen grijpen.

Leestip: Online adverteren op Google en social media

#4 Online promotie voor bedrijven met een weggeefactie

Weggeefacties doen het ook goed als online promotie voor bedrijven. Geef bijvoorbeeld gratis samples van je producten weg. Mensen laten hun persoonlijke gegevens achter op de website en krijgen kosteloos een proefverpakking toegestuurd. Als ondernemer kun je op die manier niet alleen peilen wie er geïnteresseerd is in je producten en hen zelf de voordelen laten ervaren, maar ze later ook benaderen met een nieuwe aanbieding.

#5 Micro influencers

Online promotie voor bedrijven met micro influencers

Influencers kennen we inmiddels allemaal. Micro influencers zijn de kleine broertjes en zusjes van grootheden als Anna Nooshin, Enzo Knol en Nikkie Tutorials. Ze hebben een kleiner publiek en zijn geen landelijke, maar regionale bekendheden: local heroes. Als locale ondernemer bereik je hiermee precies de juiste mensen. Je kunt influencers een financiële vergoeding bieden, maar veel vloggers staan ook open voor ruildeals. Bedenk van te voren goed wat je precies van de promotie verwacht. Wil je bijvoorbeeld een blijvende post of een Storie post, die 24 uur zichtbaar is? Wil je dat ze een product review maken? Een foto? Een video? Zet dit eerst goed voor jezelf op een rij. Weet je niet waar je de juiste persoon voor de job kunt vinden? Linkpizza is een platform voor bloggers en influencers. Je kunt hier een oproep plaatsen, waarop invloedrijke kanalen vervolgens kunnen pitchen.